Saturday, November 9, 2013

Raih Cinta-Nya

Assalamualaikum silent readers :)

Hye, ape aktiviti ujung mggu korang? bercuti-cuti Malaysia? atau balik kg? atau duk umah je? mcm miza? erm tak kesahlah ape pun aktiviti korang, take care ye? v^^

erm, korang pernah rasa heartbroken? perasaan bila mana hati kte hancur. sakit. pedih. pernah rasa? tak kesahlah disebabkan oleh ape-ape sekalipun. korang pun tau kan rasanye mcm mane? DIA je yg tahu, DIA je yg paham. masa tu perasaan kte mcm mane. walaupun di support oleh orangII yg mengambil berat. orangII yg dekat dengan kita? kan kan kan? :')

sakit hati bila orang yang kita sayang, orang yang kita percayai, orang yang sentiasa ada bila kita nak luah rasa, luah apa pun, akhirnya dia khianati kita? sakit sgt7x hati kan. orang yg pernah rasa senang, rasa susah dengan kita. dia pergi mcm tu je dr hidup kte. sakit kan? 

orang yang kita rasa memang dialah yg terbaik dlm hidup kita. dialah yang boleh kita harapkan. dialah dialah dialah bla bla bla semua harapan bahagia kita tu semua mmg dialah. senang katanye mmg mcm tulah. tapi dia pergi mcm tu je dlm hidup kte. sakit kan?

kita manusia. kita ada maruah. kita ada harga diri. kita boleh bawak berbincang. kita bincang cakap baik-baik. kita bagitahu, apa yang tak kena, apa yang salahnya, siapa salah. apa yang kurangnya. kan lebih bagus mcm tu. betul tak? siapa sini yang suka bila dia ditinggalkan oleh seseorang tanpa sebarang kata putus? siapa yang suka mcm tu? siapa?

hati menangis. tak siapa pun yang tahu. zahirnya, air mata kita mengalir bila kita menangis. orang boleh nampak. sekurang-kurangnya, dengan rasa empati mereka yang melihat tu rasa kurang sikit bebanan sakit hati tu. tapi, kalau dlm hati kita ni. siapa yang tahu? siapa yang boleh kongsi rasa? takde sape pun. cuma kita yang mengalaminya je yg boleh rasa. betul tak?

mereka yang rapat dengan kita, mereka memang membantu dengan mendengar luahan hati kita. kata-kata semangat dari mereka. mereka menyokong kita. Alhamdulillah, time tu kte tahu, mmg ramai yang masih sayang pada kita. kan? :)

kenangan kita dengan seseorang takkan mungkin kita lupa sampai bila-bila. lainlah kalau otak kita ni guna memory card. bila-bila masa je rasa taknak engat perkaraII yg menyakitkan ni, kita tukar memory card baru. senang kan kalau mcm tu? tapi, Tuhan dah jadikan kita sebaik-baik kejadian. tak perlu nak memory card tu nak lupuskan lupakan segala yang kita taknak ingat. semua kenangan. semua yang pahit ataupun manis tu kte boleh jadikan pengajaran dalam hidup kita. betul. pengalaman kan mendewasakan kita :)

tak mengapalah, didik hati kita supaya kita dapat menerima segala qada' & qadar Allah Yang Maha Esa. rasa kecewa kita, sakit hati kita, moga suatu hari nanti Allah gantikan dengan rasa bahagia, rasa gembira yang kita sendiri tak sangka. percayalah, janji Allah itu pasti. tak perlu ragu pada DIA :)

biarlah orang buat kita, jangan kita buat orang. biarlah apa sekalipun dia nak buat kat kita, kita berdoalah pada DIA  moga DIA balas apa yang sepatutnya. jangan dilupa, Allah Maha Adil.

kadang apa yang terjadi ni, berpunca juga pada diri kita sendiri. bila kita ditimpa masalah hati yang macam ni. mungkin sebab kita dah terlalu jauh dengan DIA. cuba kita ambil masa sikit, kita muhasabah diri kita, kita ingat balik semua yang pernah kita buat sebelum ni. adakah kebanyakannya kita buat perkara yang makin mendekatkan diri kita pada DIA...atau makin jauh dengan DIA?

ALHAMDULILLAH. MEMANG ADA HIKMAH DISEBALIK APA YANG TERJADI NI. Allah uji kita, sebab DIA rindu nak dengar kita merintih dengan dia. DIA rindu, nak dengar kita luahkan segala-galanya hanya pada DIA. yelah, cuba ingat, time kita happyII, kita kongsi pada kawan rapat, orang yg dipercayai. tapi pada DIA? hmm mungkin sebelum ni, time kita susah, kita takde sape yg dpt tolong, baru kita nak mengadu kat DIA. hmm

erm walau macam mana pun rasa kecewa kita, rasa sakit hati kita, kita doalah pada Allah agar dia buang jauhII segala perasaan ni. memanglah, kita memang tak boleh lupa mcm tu je segala apa peristiwa yang pernah kita lalui bersama dengan dia. walau macam mana pun, life must go on. let bygone be bygone. semua tu pengajaran bagi kita. sekurang-kurangnya, untuk masa hadapan, kita akan lebih berhati-hati. rasa dendam, rasa amarah, segala rasa yang jahat-jahat tu. lebih baik kita buang jauh-jauh. apa yang kita boleh buat, kita doakanlah yang terbaik untuk dia. 

apa-apa pun, biarlah kita letak Allah yang no. 1 dalam apa jua sekalipun. kita sama-sama raih cinta DIA sebelum kita dapat cinta manusia. kita kena sayangkan diri kita sendiri, sebelum kita sayangkan orang lain. moga kita dapat kejar impian dan cita-cita kita dahulu.

percaya, yang Allah akan gantikan yang lebih baik daripada yang dulu. kalau kita tak dapat seseorang yang kita impikan, Allah akan memberi seseorang yang mengimpikan kita. percayalah, yang janji Allah itu pasti :)

apa yang miza tulis kat sini, bukan sengaja nak tunjuk baik, tunjuk macam bagus sangat je kan miza ni. tak. takde niat pun mcm tu. apa yg miza tulis kat sini, adalah rasa dari hati miza, lepas DIA menguji miza dengan rasaII sakit kecewa ni semua. ye, mmg miza akui, memang pada mula sangat susah untuk kita terima. tapi, percayalah, suatu hari nanti Allah akan gantikan dengan sesuatu yang lebih indah daripada apa yang kita impikan. InsyaAllah :)

mungkin, kalau miza tak diuji macam ni. miza terlalu leka dengan kata-kata manusia yang kita sendiri tak tahu pasti atau tidak berbanding dengan kata-kata DIA yang memang sudah semestinya pasti. kan? ada hikmah disebalik apa yang terjadi semua ni, InsyaAllah :)

terima kasih kepada mereka yang sentiasa menyokong dan memberikan kata-kata semangat pada miza, kata-kata yang positif. tu semua buat miza bangun kembali lepas jatuh. hanya Allah je yang dapat balas segalanya. InsyaAllah :)

cukuplah sampai di sini kalam miza. bukan simpati yang dimohon, tetapi dapatlah kiranya sedikit-sebanyak coretan kali ni adalah juga yg dpt dijadikan iktibar oleh kita semua. terima kasih kerana sudi membaca entry yg panjang lebo ni v^^

moga kita berjumpa lagi. salam sayang & rindu. wassalam. xoxo :)




sumber gambar: incik google. terima kasih v^^




No comments: